Business and healthy lifestyle concept. Portrait of young office woman doing fitness exercise at workplace. Happy beautiful business lady doing side bending posture on her break time

Hvorfor god kropsholdning betyder noget

In Ikke kategoriseret, Kropsholdning by Daniel Petersen

“Stå ret op.” Det er tidløse råd, som vi sandsynligvis alle har hørt på et eller andet tidspunkt. Det er værd at være opmærksom. God kropsholdning er vigtig for at skabe balance: ved at stå oprejst centrerer du din vægt over dine fødder. Dette hjælper dig også med at bevare korrekt form, mens du træner, hvilket resulterer i færre skader og større gevinster. Og at arbejde på balance kan også styrke dine evner inden for tennis, golf, løb, dans, skiløb – og næsten enhver anden sport eller aktivitet.

Ikke en atlet? Det lønner sig stadig at have en god balance. Bare det at gå hen over gulvet eller ned ad gaden kræver god balance. Også når du rejser dig fra en stol, går op og ned ad trapper, sætter pakker og endda vender dig for at se bag dig.

Dårlig kropsholdning er heller ikke nødvendigvis en dårlig vane. Fysiske årsager til dårlig kropsholdning inkluderer:

  • Stive muskler, der mindsker bevægelses området (hvor langt et led kan bevæge sig i enhver retning). For eksempel trækker overdrevent stramme, forkortede hoftemuskler overkroppen fremad og forstyrrer din kropsholdning. Alt for stramme brystmuskler kan trække skuldrene fremad.
  • Muskelstyrke påvirker balancen på flere måder. “Kernemusklerne” i ryggen, siden, bækkenet og balderne danner en robust central forbindelse mellem din over- og underkrop. Svage kernemuskler tilskynder til at falde, hvilket tip din krop fremad og dermed væk fra balance. Stærke under-bens muskler hjælper dig også med at holde dig stabil, når du står.

Den gode nyhed: Du kan forbedre din kropsholdning med et par enkle øvelser. Balance-specifik træning adresserer kropsholdning og balance problemer med øvelser, der bygger styrke, hvor det tæller og løsner stramme muskler. Hurtig kropsholdning kontrol i spejlet før og under balanceøvelser kan også hjælpe dig med at få mest muligt ud af din regelmæssige træning. Og at øge din kernestyrke og fleksibilitet kan hjælpe dig med at forbedre din holdning mærkbart på bare et par uger.

God kropsholdning betyder:

  • hage parallelt med gulvet
  • jævne skuldre (rulle skuldrene op, tilbage og ned for at hjælpe med at opnå dette)
  • neutral rygsøjle (ingen bøjning eller bukning for at fremhæve kurven i lænden)
  • arme på dine sider med albuer parallelle og lige
  • mavemuskler afstivet
  • lige hofter
  • lige knæ som peger lige frem
  • kropsvægt fordelt jævnt på begge fødder.

Når du sidder ned, skal du holde din hage parallelt med gulvet; dine skuldre, hofter og knæ i lige højder; og dine knæ og fødder peger lige frem.

For mere om forbedring af din balance skal du købe Better Balance, en speciel rapport fra Harvard Health School.