Young attractive woman sitting cross legged lotus yoga pose at office table. Mixed media

God kropsholdning: en hjælp mod depression?

In Ikke kategoriseret, Kropsholdning by Daniel Petersen

Stolt, vedvarende, selvsikker, opmærksom

Tidligere forskning havde fokuseret på forbindelsen mellem kropsholdning og humør i sunde populationer, siger Elizabeth Broadbent, Ph.D., en af ​​forfatterne af den nye undersøgelse. Broadbent er lektor i sundhedspsykologi ved University of Auckland.

”Disse undersøgelser antyder, at sammenligning med at sidde i en nedskåret position, kan at sidde oprejst få dig til at føle dig mere stolt efter en succes, øge din vedholdenhed ved en uopløselig opgave og få dig til at føle dig mere sikker på dine tanker,” siger Broadbent. “Forskning antyder også, at det at sidde oprejst kan få dig til at føle dig mere opmærksom og begejstret, føle dig mindre bange og have større selvtillid efter en stressende opgave.”

Men ville en simpel ændring af kropsholdning have nogen indflydelse på mennesker med depression? Det var, hvad Broadbent og hendes kolleger planlagde at undersøge.

Hvordan forskningen blev udført

Undersøgelsen inkluderede 61 deltagere, der blev identificeret som at have mild til moderat depression ved en screeningstest. Gruppen som helhed var mere tilbøjelig til at sidde med bøjede skuldre og en afrundet ryg sammenlignet med normer for mennesker uden depression.

Forskere tildelte tilfældigt deltagerne til enten en gruppe med opretstående kropsholdning eller en gruppe med sædvanlig kropsholdning. Dem i gruppen med lodret stilling fik instruktioner om, hvordan man sidder oprejst:

  1. Først så de lige frem, rettede ryggen og skuldrene.
  2. Derefter tænkte de på at strække toppen af ​​hovedet mod loftet, mens de forsigtigt trækkede skulderbladene ned og sammen.

Stiv fysioterapibånd blev placeret på deres skuldre og ryg for at hjælpe dem med at bevare denne position. I modsætning hertil sad gruppen med sædvanlig kropsholdning, som de ønskede. Der blev også anvendt bånd på deres skuldre og ryg, men på en måde, der ikke påvirkede deres holdning.

Mens de sad på denne måde, deltog deltagerne i en opgave, der er vidt brugt til at fremkalde stress. Det drejede sig om at holde en fem minutters tale, som de fik at vide, ville blive dømt, og derefter tælle bagud fra 1.022 i trin af 13. På forskellige tidspunkter i løbet af undersøgelsen udfyldte deltagerne også spørgeskemaer, der målte deres humørsymptomer.


Fordele for personer med depression

Resultaterne: “I vores undersøgelse mindskede det træthed og øgede entusiasme over en kort tidsperiode hvis folk var blevet bedt om at rette sig op, sammenlignet med personer der sad i deres sædvanlige kropsstilling.

”Desuden siger Broadbent,” deltagerne, der sad oprejst, talte flere ord i alt under den stressende tale-opgave, men reducerede, hvor meget de brugte førstepersons entale pronomen (som ”mig” og “jeg”). Dette antyder, at de havde mere energi, havde mindre negativt humør og var mindre selvfokuserede ”- ændringer i overensstemmelse med lempelse af depressive symptomer.

Når dit humør er i et fald

Hvis du har depression, der skaber alvorlig nød og forstyrrer dit daglige liv, er god kropsholdning ingen erstatning for professionel behandling. Men som en tilføjelse til behandling, kan du lejlighedsvis minde dig selv om at sidde eller stå ret op, hvilket kan hjælpe dig med at føle dig mere optimistisk og energisk. Indtil videre er der kun begrænsede beviser for at støtte denne tilgang, men der er også meget lille risiko ved at prøve det.

Under alle omstændigheder kan forbedring af dårlig kropsholdning have andre sundhedsmæssige fordele. Dårlig kropsholdning kan føre til rygsmerter, skulder- og nakkesmerter og hovedpine.

Hvis du ikke har depression, men bare føler dig lidt blå, antyder flere undersøgelser, at forbedring af hængende kropsholdning kan give dit humør en pick-me-up. ”Årsagen til, at jeg kom ind i dette område, var, at jeg en dag gik og følte mig lidt trist efter en dårlig dag,” siger Broadbent. ”Jeg har bemærket, at jeg gik med skuldrene fremad og kiggede på jorden. Jeg kiggede op og lagde skuldrene tilbage, og straks følte jeg mig meget bedre. ”

Broadbent tilføjer, ”Jeg antagede, at hvis dette virkede for mig, kunne det også virke for andre mennesker. Det var det, der fik mig ind på denne forskningsvej. Fra min egen erfaring og fra min forskning tror jeg, at vedtagelse af en lodret stilling kan hjælpe folk med at føle sig bedre. Men jeg tror meget afhænger af kontekst og situation, og der er behov for mere forskning i, hvornår [denne strategi] fungerer, og for hvem. ”